Do sada smo u par navrata pisali o tome kako i u kolikoj mjeri je auto plin kao alternativno gorivo isplativo za korištenje u svakodnevnoj upotrebi. Na prvom mjestu zbog ekonomske isplativosti sve više je vozila čiji vlasnici se odlučuju ugraditi u svoje ljubimce sisteme na auto plin. Na drugom mjestu je što je plin ekološki prihvatljivije pogonsko gorivo od dizela i benzina i ima vrlo mali uticaj štetnosti na okolinu. Autoplin zbog svojih karakteristika ima povoljan utjecaj na motor.

Trajnost motora

Trajnost motora se uvećava za cca 35% u odnosu na benzin, tiši je rad motora, cilindri se manje troše, veća trajnost ulja u motoru. Potpuno sagorijevanje smjese plin-zrak u cilindrima motora ne dovodi do gubitka goriva u ispušnim plinovima i samim tim ispušni plinovi su čišći. Kontrolu plinskih instalacija potrebno je vršiti nakon prijeđenih 20 000 km ili jednom godišnje. U pravilu se mijenjaju filteri plinske i tekuće faze te provjerava tlak i količina plina. Rijetko kada se prije prijeđenih 50 000 km mora zamijeniti i servisirati neki uređaj gdje osim izmjene filtera uključuje i izmjenu seta membrana s brtvom.

Servisiranje plinske instalacije

Redovito servisiranje plinske instalacije, neovisno o klasičnom servisiranju motora, važno je za performanse, potrošnju i trajnost motora. Uz funkciju pročišćavanja treba osigurati da plinsko napajanje bude uvijek ispravno i podešeno. Velika je greška ‘zaboraviti’ na servis, jer se čini da sve dobro radi. Zbog nečistoća u plinu dolazi do taloženja katrana i parafina u isparivaču i brizgaljkama, koje otežava protok plina i osiromašuje smjesu.

Omjer plina i zraka

Iznimno je važno da su svi bitni sustavi motora ispravni te da senzori koji reguliraju smjesu (lambda, MAP senzor tlaka i mjerač protoka zraka) daju stvarne rezultate. Omjer plina i zraka izravno je vezan za njihove vrijednosti. Posebno treba provjeriti da li je usisna cijev propusna, jer ako ulazi ‘falš zrak’, smjesa se ne može podesiti. Kvaliteta rada, pouzdanost i troškovi održavanja ovise o kvaliteti autoplina kojeg u plinovitom stanju ulijevamo na benzinskim crpkama, odnosno punionicama.

Propan/butan smjesa

Autoplin, odnosno LPG (liquefied petroleum gas – ukapljeni naftni plin) smjesa je propana i butana (50/50). Propan ime veću toplinsku vrijednost i ekološki je povoljniji od butana, stoga i vrjedniji. U smjesi ga često ima 40 do 45 posto. Veći je problem ako se u procesu proizvodnje plin slučajno ili namjerno onečisti industrijskim otpadom. Tada se svi filteri brzo zaprljaju te stradavaju brizgaljke i isparivač. U svakom slučaju ovlašteni auto servisi obavit će sve potrebne radnje stručno i sa odgovornošću. Tako će te vi i vaše vozilo bili sigurni na cestama.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *