Prije nego što vam objasnimo kako se sistem ugrađuje u vozilo, bitno je objasniti kako sve to u stvari funkcioniše.

Gas u rezervoaru je u tečnom stanju i on je pod pritiskom. Pritisak u rezervoaru (boci) je od 6 do 16 bara, ali on varira od spoljašnje temperature i od toga koliko je boca napunjena. Znači normalan radni pritisak je u rasponu od 8-13 bara, sigurnosni ventil na boci reaguje posle 25, a sama boca je atestirana na 60-70 bara. Toliko o sigurnosti.

Gas pod pritiskom prolazi kroz bakarne cijevi do isparivača koji je ujedno i reduktor. Šta se dešava u isparivaču? Prilikom isparavanja, gas oduzima toplotu iz okoline i zbog toga se sam isparivač priključuje na rashladni sistem motora i on konstantno zagrijava gas. Postoji razlika između vakumskih i sekvencijalnih sistema. Kod vakumskih sistema od isparivača do motora nema više pritiska, tj. redukovan je na samo 0,3 bara. Sam motor preko usisne grane povlači dovoljnu količinu gasa, a membrana u isparivaču dozira koliko će gasa motor uvući u usisnu granu. Samo miješanje gasa i vazduha se vrši u mješaču i preko usisne grane svaki pojedinačni cilindar usisava onoliko smjese koliko mu je potrebno.

Kod sekvencijalnih sistema nije baš toliko jednostavno. Tu su došla do izražaja tehnološka dostignuća pa odatle i smanjenje potrošnje gasa i povećanje snage agregata vozila. Kod sekvencijalnih sistema za svaki cilindar postoji brizgaljka, koja ubacuje gas na sam ulaz u cilindar, kao benzinska dizna. Tako je omogućeno da se svaki cilindar snabdeva gasom u pravo vreme, a da usisna grana nije puna mješavine gasa i vazduha. Iz tog razloga je nemoguće zapaljenje smjese u usisnoj grani i nema štete po motor ako nešto postane neispravno. Takođe, prati se stanje pritiska gasa prema motoru, pa u slučaju da pritiska nema (ako je prazan rezervoar) motor se automatski prebacuje na benzin. Ovaj sistem se ugrađuje u novija vozila koja imaju plastičnu usisnu granu i zadovoljavaju EURO3 ili viši standard pa sam sistem donosi više poboljšanja, kako u performansama i potrošnji tako i u sigurnosti.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *